Autonomous Public Art Workshop, Madrid [English & Spanish]

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Filed under: Culture Jamming and Reality Hacking

From artist and educator, Javier Abarca:

We are launching the website with this year’s results of the workshop on autonomous public art taking place in the Faculty of Fine Arts of Aranjuez, Madrid, Spain. Started in 2006, the course is a yearly four-month class, part of the Bachelor's Degree on Fine Arts of the Complutense University of Madrid. We hope you enjoy the work.

Estamos estrenando la pà¡gina con los resutados de este aà±o del taller de arte pàºblico autà³nomo que tiene lugar en la facultad de Bellas Artes de Aranjuez, Madrid. Esperamos que disfrutéis del trabajo.

Here are some samples from the students’ work:

Carlos Jiménez

Carlos Jiménez

Carlos Jiménez

Untitled

An intervention that intelligently targets a certain Achilles’ heel of advertising. As pointed out by culture jamming documenter Dave Gross in his brilliant piece Interrupt pathological, media simulated social interaction, it is by engaging us in a fictional personal relationship through eye contact that most advertisements get our attention.

Therefore the obliteration of the eyes of the models greatly disarms the images. Jiménez’s piece builds on that idea and suggests a game that is as fun to play as it is to watch.

Sin tà­tulo

Una intervencià³n que apunta inteligentemente a cierto talà³n de Aquiles de la publicidad. Como seà±ala el documentalista del culture jamming Dave Gross en su excelente pieza Interrupt pathological, media simulated social interaction (Interrumpe la patolà³gica interaccià³n social simulada a través de los medios), la mayorà­a de anuncios captan nuestra atencià³n a través de un contacto visual que entabla una relacià³n social ficticia.

Asà­ pues la obliteracià³n de los ojos de los modelos desarma en gran medida las imà¡genes. La pieza de Jiménez construye sobre esa idea y propone un juego que es tan divertido de jugar como de observar.


Jasmina Merkus

Jasmina Merkus

Untitled

Using handmade price tags that pose no claim of authenticity, the artist raises questions on our views of objects, property and values. It is a reaction to the particular environment of Lavapiés, a run down but now gentrifying area of Madrid city center where it’s usual to find all kind of items left in the street for anyone to take.

Sin tà­tulo

Utilizando etiquetas de precio hechas a mano que no pretenden pasar por auténticas, la artista plantea preguntas acerca de nuestra visià³n de los objetos, la propiedad y los valores. Es una reaccià³n al entorno particular de Lavapiés, una deteriorada zona del centro de Madrid en proceso de gentrificacià³n en la que es normal encontrar todo tipo de objetos tirados en la calle para que cualquiera los coja.


Alicia Calle

Alicia Calle

Alicia Calle

Emergency exits

The artist points out unobserved holes in the street fabric and signals them as supposed ways to escape the urban maze. What could be seen as a positive comment aiming to send some relief to the trapped city dweller turns into a grim farce as it becomes clear that the hole could not be used even as a place to hide out.

Salidas de emergencia

La artista seà±ala agujeros en el tejido de la calle y los marca como supuestas salidas por las que escapar del laberinto urbano. Lo que podrà­a verse como un comentario positivo que pretende aliviar al enclaustrado urbanita se convierte en un farsa sombrà­a cuando se hace claro que el agujero no podrà­a ser usado siquiera como lugar donde esconderse.

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